FANDOM

Basima Ghanamová (arabsky باسيما غانام Basima Ghanam; narozena 6. ledna 1952 - Setúbal, Portugalsko, rodným jménem Karen Isabela Monique Wesley) je libaponská právnička a politička, současná ministryně obrany z významné politické dynastie Ghanam.

Do politiky vstoupila po sjednocení Libaponska jako vůdkyně Strany demokratického socialismu, která byla členskou stranou libanonského Národního bloku. Po rozpadu Národního bloku v roce 1998 vstoupila do Libanonské nacionalistické strany, která se později transformovala v Libaponskou jednotnou stranu. Uvnitř strany vytvořila levicovou frakci, která měla asi 12 tisíc členů. Od roku 2017 je ministryní obrany. V listopadu 2017 vystoupila z Libaponské jednotné strany a vstoupila do nově zformované Strany demokratického socialismu.

Život Editovat

Basima Ghanamová se narodila jako Karen Isabela Monique Wesley v portugalském městě Setúbal. V roce 1957 se s rodinou přestěhovala do Lisabonu, kde chodila na základní školu. Již na základní škole Ghanamová sepsala práci Dobře fungující sociální stát, ve svých 15 letech pak sepsala Socialismus bez ničení, ve kterém se snažila vytvořit alternativu pro kapitalismus i socialismus i přes její převážně socialistické myšlení. V roce 1971 se Ghanamová seznámila se Zakariou Ghanamem, jejím budoucím manželem. Společně v roce 1973 odcestovali do Libanonu, kde začala Ghanamová studovat práva na Americké univerzitě v Bejrútu. Po třech letech studia, tedy v roce 1976, byla Ghanamová i s manželem nucena odejít do Sýrie a později do Saúdské Arábie, především z důvodu začínající občanské války. Do Saúdské Arábie s manželem přijela v roce 1978 a v roce 1979 se stali manželi. Ghanamová přijala její součansné jméno za občanské. V roce 1986 se společně vrátili do Libanonu, kde Ghanamová žádala o libanonské občanství. To se jí podařilo získat až po sjednocení Libanonu a Japonska, tedy v roce 1989. Téhož roku vstoupila do libanonského Národního bloku, kde vytvořila Stranu demokratického socialismu. Povedlo se jí získat přízeň především u Drúzů, po rozpadu Národního bloku však strana zanikla a Ghanamová vstoupila do Libanonské nacionalistické strany, později Libaponské jednotné strany. Roku 2005 se do REKU dostalo hodně nových členů, kteří však měli více socialistické myšlení než zbytek strany. Toho Ghanamová využila a ve straně vytvořila frakci zvanou Levice. Tu vedla jako předsedkyně. S frakcí se snažila změnit ideovou orientaci celé strany na demokratický socialismus, to se jí však nepovedlo. Největší úspěch zaznamenala tato frakce v roce 2016, kdy její počet členů dosáhl dvanácti tisíc, což byla více jak desetina všech členů strany. Po libanonské krizi s Hamásem byla Ghanamová Danielem Ábidem Hádím jmenována do pozice ministryně obrany, tou je dodnes. V říjnu 2017 se ve straně rozhořel konflikt mezi středovými a pravicovými členy, hlavně proto, že strana byla reformována. Strana do voleb v říjnu 2017 vstupovala již jako středolevicová, sociálnědemokratická strana, čímž se přizpůsobila většině členů. V listopadu však vzrostla kritika právě Ghanamové a celé Levice. Ghanamová nejprve odmítala vystoupit ze strany a vyzývala všechny své příznivce k setrvání. Přibližně tisíc členů bylo 18. listopadu 2017 ze strany vyloučeno, Ghanamová však ve straně zůstala. Opustila ji až před prvním stranickým kongresem nové Strany demokratického socialismu, do které vstoupila jako řadový člen. I když zůstala ministryní obrany, neucházela se na kongresu o žádnou vnitrostranickou funkci.