FANDOM

Syrskolibanonská říše byla říše existující mezi lety -50 až 1366 na Blízkém východě. Své centrum měla v oblasti Sýrie a Libanonu. Vznikla v Byblosu přibližně v roce 53 před naším letopočtem, odkud se rozšířila do Sýrie a dál na Blízký východ. V době svého největšího rozmachu ovládala území od Káhiry až po Kaspické moře. Postupně se však tlakem Chalífátu a později Osmanské říše rozpadla a zanikla roku 1366, kdy malou oblast od Sidónu k Byblosu, která říši zbyla dobyla Osmanská říše.

V době svého největšího rozmachu ovládala Syrskolibanonská říše území těchto států:

Stát % z dnešní rozlohy
Libanon 100%
Sýrie 100%
Izrael 100%
Jordánsko 100%
Palestina 100%
Kuvajt 100%
Jordánsko 100%
Irák 82%
Ázerbájdžán 66%
Írán 23%
Egypt 12%
Turecko 11%
Saúdská Arábie 7%

Historie Editovat

Syrskolibanonská říše byla nejdéle existující mocností světa. Existovala mezi lety 53 před naším letopočtem a rokem 1366. Díky svému časovému rozsahu a vyspělosti v té době se řadí Syrskolibanonská říše mezi vůbec nejvýznamnější impéria všech dob.

Vyhlášení císařství a první léta Editovat

Syrskolibanonská říše vzešla z Římské říše, když roku 53 př.n.l. vyhlásil rod, který si říkal Ajmaraáovci nezávislost na Římské říši a vytvořil městský stát okolo Byblosu. Později však tento malý městský stát začal nabírat na síle a ovládl území podobné Fénicii. Říši postupně posiloval rozpad Římské říše, podnikla proto expanzi do pouště a mimo jiné do Damašku a Palmýry. Ajmaraáovci přesídlili hlavní město říše z taktických důvodů do Damašku. Po rozdělení Římské říše na Západní a Východní Římskou říši začala Syrskolibanonská říše spolupracovat s Východořímskou říší.