FANDOM

Vystěhovávání Syřanů z Libanonu (arabsky الإخلاء السوريين من لبنان Al-Ekhlá Al-Šúríjan min Lubnán, japonsky レバノンからの立ち退きシリア Rebanon kara no tachinoki Shiria, francouzsky Déportation des Syriens du Liban), v Libanonu též hovorově Otočka (arabsky منعطف Munátaf) je probíhající proces deportace a vystěhovávání syrských uprchlíků zpět do Sýrie a dalších zemí přijímající uprchlíky. První vlna tohoto vystěhovávání začala v lednu 2016, kdy počet uprchlíků v Libanonu přesáhl 1 milión. Doposud bylo z Libanonu zpět do Sýrie deportováno 1 milión 200 tisíc uprchlíků, do Jordánska 400 tisíc uprchlíků, do Egypta 150 tisíc uprchlíků, do Saúdské Arábie 200 tisíc uprchlíků a do Spojených arabských emirátů 50 tisíc uprchlíků.

Důvody Editovat

Hlavním důvodem zahájení Otočky byla občanská válka v Sýrii, která ze Sýrie vyhnala masy lidí, spoustu z nich právě do vedlejšího Libanonu. Ačkoliv byl příliv uprchlíků masivní již od roku 2012, tehdejší král Fakhrul Sidónský řešení této situace příliš nepožadoval. Migraci tedy nechávaly libaponské úřady volný průběh. Až po nástupu císaře Polomrtvoly začaly být projevovány názory, že syrští uprchlíci by z Libanonu měly být odstraněni. Tito uprchlíci totiž ničili libaponský plán z roku 2001, který měl za cíl z Libanonu vytvořit opět křesťanský stát. Poté, co nastoupil na libanonský trůn král Shakal I. Sidónský začali být uprchlíci jedním z prioritních problémů Libaponska. Shakal a Polomrtvola se několikrát snažili přesvědčit Federální senát, aby deportaci uprchlíků schválila. Muslimská část senátu však rozhodnutí vždycky vyrušila. Až po změně ústavy, kdy byla muslimská část ve Federálním shromáždění zmenšena se toto rozhodnutí povedlo schválit a první deportace uprchlíků se uskutečnila v lednu 2016, kdy počet uprchlíků v Libanonu dosáhl 1 miliónu.

Doposud se z Libanonu povedlo deportovat celkem 2 milióny uprchlíků, z nichž je 99,8% muslimského vyznání. Povolení k dlouhodobému pobytu v Libanonu dostali pouze uprchlíci, kteří v uprchlické kartě uvedli křesťanské, šintoistické, buddhistické, nebo bahaistické vyznání. Libaponsko bylo za tento krok potrestáno sankcí ze strany OSN za diskriminaci muslimů. Vztahy Libaponska a Saúdské Arábie od první deportace značně poklesly.